Een Facebookpagina of Instagramaccount heb je in een handomdraai opgericht. Maar dan begint het pas. Hoe krijg ik volgers? Wat gaan we posten? Heb ik wel genoeg content om in beeld te blijven? Voor de doelgroep relevant zijn én blijven kan knap lastig zijn.

Dit artikel verscheen eerder op Twinklermagazine.nl

Aan de slag met content
Voordat je aan de slag gaat met content bepaal je natuurlijk eerst je strategie. Wat is jouw verhaal? Wie is je doelgroep? Wat wil je precies bereiken met social media? Staat je strategie, dan kun je aan de slag met content. Waarschijnlijk ben je al in het bezit van content. Blogs, mooie beelden, artikelen, kennis en inspirerende verhalen: dat is wat we zoeken. Al deze informatie kun je gebruiken voor het posten van berichten op social media. Heb je nog geen of te weinig content? Dan helpen deze tips je verder.

1. Werk met vaste rubrieken
Vaste rubrieken brengen structuur in je verhaal. Het produceren van content wordt gemakkelijker en de klant weet precies wat hij van jou kan verwachten. Ga je brainstormen over nieuwe content, denk dan aan reeksen. Een unboxing videoreeks of elke maand een blog over online marketing bijvoorbeeld. Zo maak je content waar mensen voor terug komen. Bij Fish Tales posten ze elke vrijdag een kookshow van 10 seconden op Instagram. Volgers weten dit en gaan zelfs vragen om de video als eigenaar Bart een halfuurtje te laat is met uploaden.

2. Inspireer
Bezorg je volgers hun dagelijkse portie inspiratie. Met leuke ideeën of prachtige quotes maak je volgers enthousiast én bewijs je meteen je meerwaarde. Wat kunnen mensen doen met jouw product of dienst? Zo staat het Instagram-account van Allerhande vol met mooi gedekte tafels en videorecepten. Bekijk het filmpje en je weet dat je deze instant sojabonen móet hebben!

3. Tips & Tricks
Jij bent de expert in jouw vakgebied. Dat betekent dat je meer kennis en kunde hebt dan je doelgroep. Vertaal je kennis naar handige tips & tricks waar je doelgroep iets mee kan! Dit kan in allerlei vormen. Lifehacks, handleidingen, instructies, DIY stappenplannen; alles waar de doelgroep vervolgens zelf mee aan de slag kan is welkom. Denk niet te moeilijk en maak het visueel! Dit is precies wat Mona in het onderstaande voorbeeld heeft gedaan.

4. Het verhaal van je klant
Mensen zijn erg gevoelig voor ervaringen en beoordelingen van anderen. Speel hier op in door de ervaring van je klanten te delen. Wat heeft hen over de streep getrokken? Hoe bevalt het? Wat maken zij mee? De online fitness coach Personal Body Plan overtuigt dagelijks nieuwe klanten met deze methode. Elke dag posten zij een verhaal van een klant mét voor-en-na-foto’s. Heel eerlijk vertellen klanten over hun worstelingen, overwinningen en natuurlijk het resultaat.

5. Dezelfde content, andere context
Goede content kun je vaker gebruiken op social media. Post je organisch, dan is de kans groot dat niet iedereen je post de eerste keer heeft gezien of gelezen. Je hoeft dus niet bang te zijn dat mensen dat mensen dit irritant vinden. Highlight telkens een ander onderdeel uit een artikel of plaats aan het einde van de maand een lijstje met de best gelezen artikelen. De content een (half)jaar later nog eens plaatsen – mits relevant! – kan ook prima. De social media throwback is breed geaccepteerd.

6. Een kijkje achter de schermen
Gebruik niet alleen de mooie verhalen van je klanten, maar ook van je medewerkers! Ieder bedrijf heeft ze en social media kanalen zijn pérfect om mensen een kijkje achter de schermen te geven. Waar ben je als bedrijf mee bezig? Op welke events ben je aanwezig? Wie werkt er dag in dag uit aan die mooie resultaten? Zo zet Burgers Zoo de dierenverzorgers centraal in hun social content. Zij kennen de dieren het beste en maken allerlei leuke, vreemde en ontroerende dingen mee.

Vier bonustips voor social content
Genoeg te posten, dus! Voordat je begint heb ik nog een paar bonustips voor je:

• Maak een contentkalender. Door content vooraf te plannen zie je minder snel kansen over het hoofd én heb je een duidelijke deadline wanneer de content klaar moet zijn. Zo blijf je structureel bezig met content en kun je de werkzaamheden goed plannen.

• Gebruik verschillende soorten content. Wissel af tussen afbeeldingen, links naar artikelen, foto’s en video. Dit is de enige manier om erachter te komen wat het beste werkt voor joúw doelgroep.

• Bepaal je boodschap per kanaal. Vaak kun je content prima op meerdere kanalen gebruiken, maar is het slim om de context te veranderen. Een platform als Facebook draait bijvoorbeeld meer om fun, terwijl de meeste mensen op LinkedIn zitten om hun kennis en netwerk te vergroten. Bedenk dat alle kanalen anders zijn en stem je boodschap hier op af!

• Gebruik je website als content hub. Sommige content post je direct op social media, maar écht uitgebreide content past beter op je website. Via social media kun je dan een tipje van de sluier oplichten, maar om je complete verhaal te bekijken link je naar de website. Gebruik je website als content hub!

About the author
Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Verwijder formulierToevoegen