Hieronder 10 belangrijkste tips om door je klanten gevonden te worden in Google Local Search. Heb je deze op orde, dan ben je hard op weg om die 1e positie in Google te verkrijgen.
1. Een hoge domein autoriteit van de website (pagerank)
Een goede domein autoriteit is altijd van grote waarde voor je website. Bij local search is dit nog belangrijker, omdat je boven concurrenten uit je directe omgeving wilt komen. De domein autoriteit kan hierbij het verschil maken tussen een toppositie of een positie lager in de rij. Zorg dus dat deze op orde is.
2. Zorg voor kwalitatieve inkomende links naar de website
Zorg ervoor dat links naar je site voornamelijk komen van domeinen met een goede domein autoriteit. Daarnaast moeten deze wel kwalitatief zijn en niet van sites met hoge domein autoriteit die op dubieuze wijze opgebouwd zijn.
3. Plaatsnaam in de titel van de Google Mijn Bedrijf landingspagina
Zorg dat je op de Google Mijn Bedrijf landingspagina de naam van de stad in de titel gebruikt. Zodoende maak je aan Google duidelijk in welke stad je zit en aan de bezoekers nog duidelijker dat je in deze stad aanwezig bent.
Naar >> Google Mijn Bedrijf
4. CTR in de Google zoekresultaten
Een goede CTR (Click Through Rate) geeft Google het signaal dat je een belangrijke speler bent voor gebruikers van de zoekmachine. Hierdoor wordt een hogere CTR gewaardeerd met een hogere positie in Google.
5. Zoekwoordrelevantie op topics van de content
Creëer een pagina waarop je niet overmatig optimaliseert door zoektermen in combinatie met plaatsnaam. Een bezoeker komt voor informatie/ inspiratie over een product of dienst, niet zozeer vanwege het feit dat je in een bepaalde stad zit. Het draait om optimaliseren rondom relevante zoekwoorden en topics.
6. Diversiteit van inkomende links naar domein
Het is goed om inkomende links van aanverwante sites te hebben. Zo maak je bij Google bekend in welke business je zit. Daarnaast is het voor local sterk om ook links te generen vanuit andere lokale ondernemingen, scholen in de buurt, sportverenigingen, etc. Zodoende benadruk je de lokale activiteiten nog meer aan Google, wat je lokale relevantie vergroot.
7. Geografische zoekwoordrelevantie in de content
Schrijf de teksten op je site zo, dat er lokale zoektermen in de content terug komen. Hierdoor legt Google een extra link naar je lokale focus. Combineer deze lokale zoektermen met een goede zoekwoordrelevantie op de topic waar de pagina om draait.
8. Fysiek adres in de stad waar naar wordt gezocht
Als iemand je zoekt in een bepaalde stad is het natuurlijk sterk dat je daar ook een fysieke vestiging hebt. Communiceer dit dan ook op je site (en natuurlijk in je Google Mijn Bedrijf vermelding). Je kunt ook lokaal optimaliseren als je niet fysiek in een stad aanwezig bent. Een fysieke vestiging heeft in deze uiteraard de voorkeur en is vaak ook sterker voor de optimalisatie.
9. Kwaliteit van gestructureerde citations
Zorg ervoor dat je bedrijfsgegevens gestructureerd in de website verwerkt zijn. Doe dit op alle plaatsen binnen je site op dezelfde gestructureerde manier. Zo is het voor Google direct duidelijk dat het om dezelfde locatie/bedrijf gaat, ongeacht waar deze citations staan.
10. Verwerk je locatie in (bijna) alle paginatitels van de website
Is jouw site gericht op 1 stad? Plaats dan in zoveel mogelijk paginatitels de plaatsnaam. Dit zorgt ervoor dat voor de zoeker bij iedere zoekopdracht in Google duidelijk is dat jij in die stad aanwezig bent.
Meer weten over lokale vindbaarheid?
Tot zover onze 10 tips om jouw lokale vindbaarheid te vergroten. Doe er je voordeel mee en pas ze zoveel mogelijk toe voor jouw bedrijf. Want die felbegeerde 1e positie in Google bemachtig je natuurlijk niet zomaar. Vergeet daarnaast ook de waarde van andere SEO-elementen en waardevolle content niet. Zo vergroot jij je kans op succes.
Wil je weten hoe je dit best doet voor jouw website of bedrijf? Neem dan contact met ons op of stuur ons een email voor de mogelijkheden. We geven je graag persoonlijk advies.